Nyheder

Anbefaling 1: Opsæt en FB Pixel og få mest muligt ud af dine besøg

FB Pixel er Facebooks værktøj til at indhente data på de gæster, som besøger din hjemmeside. Med denne FB Pixel får du bl.a. mulighed for at målrette din Facebook-annoncering efter hvilke sider, den enkelte gæst har besøgt og de handlinger, han eller hun har foretaget på siderne. På en klassisk shopping-aften, som Black Friday, kan Pixel være guld værd for dig og din virksomhed.

Facebook Pixel er i øvrigt et værktøj, som alle websites burde have tilknyttet. For udover ovenstående giver det også adgang til Facebook Analytics samt Facebook Attribution, som er værktøjer, der giver adgang til flere data om de besøgende, og samtidig giver et overblik over kunderejsen frem til en konvertering. Så har du ikke Facebook Pixel på din hjemmeside endnu, så få det gjort. Det er gratis, men vær opmærksom på Cookie-lovgivningen.

Anbefaling 2: Saml på nyhedsbrevsmodtagere

På Black Friday er tilbudsjægerne aktive; De besøger ikke bare din hjemmeside – men også alle dine konkurrenters i jagten på de allerbedste tilbud. Derfor giver det mening at tænke andre konverteringer ind end blot salg. En oplagt mulighed er indsamling af e-mailadresser fx i form af konkurrencer eller skæve tiltag, som vækker opsigt i Black Friday-tilbudshavet.

På den måde vækster du din liste af nyhedsbrevsmodtagere markant – og du ved, at alle modtagerne med sikkerhed er interesseret i dine produkter.

Hvornår og hvor ofte skal du så sende ud til dine eksisterende nyhedsbrevsmodtagere?

Ja, glem endelig ikke dem. Vi oplever ofte, at virksomheder er ret tilbageholdende ift. at udsende flere nyhedsbreve samme dag. Faktum er bare, at jo flere du sender, jo mere sælger du. Alt med måde naturligvis, så en tommelfingerregel siger 3-5 stk. Her taler vi på selve Black Friday. Men husk nu at mange køb gennemgår en beslutningsproces, som godt kan strække sig over et døgn. Derfor er det en rigtig god idé at sende det første nyhedsbrev allerede dagen før – altså om torsdagen.

Anbefaling 3: Vær kreativ

Tilbudsjægerne er købelystne på Black Friday – men heller ikke blege for at researche for at finde det bedste tilbud. Derfor giver det mening at brede dine tilbud og muligheder ud over flere kanaler, så du rammer kunderne på flere touchpoints. Lav løbende konkurrencer på fx Facebook gennem aftenen, giv yderligere 10 % rabat når de tilmelder sig nyhedsbrevet eller gør noget helt tredje. Tænk alle mulighederne ind, så du får indsamlet mest mulig data.

Og nu du er i gang, så er Black Friday også en god lejlighed til at lege med dine kanaler og teste, hvad der virker. Grib chancen for at udfordre dig selv og dit indhold. Gør noget vildt for at aktivere dine potentielle kunder – fx på Instagram eller Snapchat.

Kreativiteten har ingen grænser

Der er mange måder at være kreativ på – detaljeret planlægning kan anspore det. Husk at dine kunder skal igennem en beslutningsproces, hvor dit produkt er i konkurrence med en række andre. For at vinde kundens gunst, så kan det være en god idé at arbejde med 'Happy Hour', hvor du hver time annoncerer en konkurrence eller et tilbud med ekstra stor rabat i det specifikke tidsrum. Det gør dine kunder ekstra interesserede, og sandsynligheden for at de returnerer til din webshop øges markant. Samtidig får du naturligt relevant content til dine kanaler.

Anbefaling 4: Brug dine data i julehandlen

Black Friday kickstarter den store julehandel – og heldigvis for dig har du samlet en masse data ind i løbet af natten, fordi du fulgte anbefaling 1 og 2. Derfor kan du nu bruge dine data fra Black Friday i din juleannoncering.

Den lette strategi er at målrette dine annoncer mod alle dem, som allerede under Black Friday viste interesse for dig og dine produkter. Men hæv barren en tand og gå analytisk til værks; Start med at dykke ned i dine data og undersøg hvad du har at arbejde med. Derefter kan du lave en strategi for, hvem du vil tale til, og hvad du vil vise dem. På den måde får du mest muligt ud af dine annoncekroner – for det er ikke billigt at annoncere i juletiden, hvor der er stor konkurrence om forbrugernes gunst.

Undervurder ikke januar-udsalget

Det fortsætter også ind i det nye år, hvor januar-udsalget venter som det første. Her kan du igen bruge din data til at ramme dine besøgende med. Det er en god idé at tilbyde andre produkter, end dem du promoverede under julesalget, således du tilbyder "noget nyt". Dette ikke mindst for at undgå at eksponere de samme varer til forskellige priser, hvilket kan give en dårlig kundeoplevelse. Noget andet er, at du i virkeligheden også får muligheden for at få tømt varelageret for de produkter, du har haft svært ved at afsætte i løbet af det forgangne år. Måske tjener du ikke helt det, du intentionelt havde forventet, men til gengæld brænder du ikke inde med varelageret. En problemstilling alt for mange webshops desværre oplever.

Anbefaling 5: Lav en re-targeting strategi

Hvis du har gjort brug af de fire anbefalinger ovenfor, har du nu for alvor muligheden for at maksimere dit udbytte af dagen med en re-targeting strategi.

Start med at undersøge:

  • Hvilke sider har der været meget aktivitet på?
  • Hvilke produkter har solgt ekstra godt?
  • Hvilke produkter giver anledning til mersalg via en relateret vare.


Vi ved, at tilbudsjægerne er på jagt på mere end en hjemmeside under Black Friday. Det betyder, at mange af dem, som har kigget på dit produkt, har valgt at købe det et andet sted end hos dig. Det giver altså ikke mening at køre en re-targeting kampagne på alle, som har kigget et givent produkt, da chancen for at personen allerede har købt det er stor. Derfor skal du tænke din kampagne anderledes.

Forestil dig

Du har en webshop, som sælger kameraudstyr. Til Black Friday havde du et fabelagtigt tilbud på et Sony-kamera. Tilbuddet tiltrak megen opmærksomhed og genererede mange besøg på webshoppen. Men kun 15 % af dem, som besøgte produktsiden, har købt kameraet.

Du ved ikke, hvorvidt de resterende 85 % har købt kameraet et andet sted, eller om de stadig er interesserede i produktet. For at få mest muligt ud af din annoncering, kan du vælge at målrette din Facebook-annoncering ’alle som har besøgt produktsiden’ – og lade dit annonceindhold handle om udstyr til netop det Sony-kamera, som de kiggede på, da de besøge dit site. Dermed vil dine annoncer også være relevante for de gæster, som besøgte dit site, men valgte at købe kameraet et andet sted. Det betyder også, at de resterende 85 % er lige så relevante for din virksomhed, som de 15 %, som allerede har handlet med dig.

Overstående kombination er blot en ud af mange re-targeting metoder, du kan bruge. Kun fantasien sætter grænser, når først den nødvendige data er indsamlet.

God fornøjelse i datahimlen

Black Friday behøver altså ikke være én stor udgift. Tilbudsfesten kan lære dig en masse om dine potentielle kunder og kan give dig værdifuld data, som du kan bruge fremadrettet. Og så er det et godt afsæt til at sikre en sort – og ikke rød – bundlinje.

 

Thomas Gajhedetg@gotcha.dk
Online marketing specialist / +45 3015 2757

Anita Oien / an@gotcha.dk
Tekstforfatter / +45 2066 1293