I dag skal AI hjælpe mig med at producere organisk content. Jeg skal hjælpe en kunde med at lave indhold, der får selv de mest kræsne arkitekter til at kigge en ekstra gang. Så jeg starter med at spørge, hvad arkitekter mon sætter pris på at se på Instagram.
Spændende! Men ikke så overraskende. Men jeg er også ved at lære, at man skal være ret konkret, når man skal have ChatGPTs hjælp. Den kan trods alt ikke læse mine tanker. Endnu 👀
Så jeg spørger videre. Flere spørgsmål. Og uddybninger. Og opfølgende spørgsmål. Og vi kommer tættere og tættere på noget, jeg kan bruge. Ikke til selve tekstforfatningen. For til det formål har jeg dømt ChatGPT ude – for nu. Men ChatGPT er et fint værktøj til research. Dagens øvelse giver mig indblik i målgruppen, deres præferencer og variationer heri på tværs af landegrænser og kulturer. Jeg har også fundet flere nuancer i målgruppe-profilen end den æstetiker, jeg umiddelbart havde i tankerne. For at sikre indsigterne vil jeg nu stadig gerne tale med målgruppen. De ægte mennesker, der sidder bag deres smartphone og (forhåbentlig) snart finder, liker, kommenterer og deler mit content. Men ChatGPT har givet mig et godt udgangspunkt.
Faktisk kan jeg mærke, at jo mere jeg bruger ChatGPT, jo mere begejstret bliver jeg! Så for sjov skyld lader jeg ChatGPT skrive en copy.
Det er jo ikke dårligt. Men det er heller ikke særlig unikt. Og det passer ikke til kundens tone of voice. Men der er nogle ord, der kan hjælpe mig på vej og sætte tankerne i gang. For indholdet skal inspirere; ligesom billederne skal have wow-faktor, så skal ordlyden have en særlig velsmagende klang, som både har plads til detaljerne og helheden – og som både taler til æstetikeren og funktionalisten.
Så langt, så godt.
Jeg kan tydeligvis ikke helt slippe tanken om AI som tekstforfatter – hvor uhyggeligt det end lyder. Så næste gang forsøger jeg at fodre ChatGPT med en tone of voice-beskrivelse for at se, om "den" kan omsætte viden om brand og brandets "dialekt" til tekstproduktion. Stay tuned.
Skrevet af Anita Oien, Creative Copywriter