Nyheder

Det famøse WHY har været på dagsordenen i noget tid nu, og derfor kan langt de fleste virksomheder da også nemt svare på, hvad virksomheden står for, og hvad formålet er. Eller kan de?

I dag vil vi alle vide ’hvorfor’. Forbrugerne vil vide, hvorfor de skal beskæftige sig med netop dit brand. Og dine medarbejdere vil vide hvorfor, de skal arbejde for netop din virksomhed. Og mange virksomheder lykkes med at skabe en stærk og koncis fortælling, som cementerer det formålsdrevne nedkog af netop deres brand. Og så er der resten.

Om du er bevidst om den eller ej, så har din virksomhed – som alle andre virksomheder – en fortælling, som er kernen i jeres virke. En kernefortælling. Denne fortælling skal fremavles, dyrkes og anvendes systematisk i jeres virksomhedskommunikation og branding. For det er præcis lige dér, potentialet for differentiering ligger. Det handler om at have en skarp brandposition, og hvordan du styrker kundernes opfattelse af dit brand.

Bouillonterning med saft og kraft  

En kernefortælling er en slags manifest, der udtrykker essensen af virksomheden og favner jeres ophav, kultur, kompetencer og formål. Kernefortællingen må ikke opfattes som en profiltekst eller et payoff, men nærmere som en intern ledestjerne og rettesnor. Det kan være, at du kan nikke genkendende til det, og at du i søvne – på nul komma fem – kan levere fortællingen for din virksomhed på bedste vis. Men hvis du hører til majoriteten, så kan du ikke. For alt for få virksomheder har fokus på at afdække den. Og det resulterer i vage fortællinger uden en hel masse på hjerte, som klinger hult af ’køb, køb, køb’. Selvom salget i sidste ende er det, der er alfa og omega for forretningens overlevelse, så er et formålsdrevet WHY medvirkende til at afdække de unikke historier og budskaber i en virksomhed og dermed svaret på, hvad din virksomheds eksistensgrundlag er.

Vil du sikre differentiering fra dine konkurrenter, et stærkere image og et stærkt fundament for din fremtidige kommunikation? Vil du sikre at tiltrække de rette medarbejdere? Og vil du gerne sikre kongruens og troværdighed i dit brands kommunikationen? Så find jeres WHY.

For uanset om det er WHO eller WHY, der kommer først i din salgsproces, så vil interessenter, kunder og medarbejdere stille spørgsmålet. Og så er det da bare fedest at kunne svare, ik? 

Skrevet af:

Adm. direktør & partner
Rasmus Færch Brostrøm
rb@gotcha.dk