Vi er for alvor fri af de syv magre år. Altså 2008 til 2015. Nu kommer vi til landet, der flyder med mælk og honning. Her på Gotcha mærker vi øget aktivitet hos vores kunder, og én ting er særligt i fokus i 2018: tiltrækningen af ny arbejdskraft. Her er mine synspunkter på, hvad der er vigtigt at huske i det arbejde, som kaldes Employer Branding. Og særligt, hvordan du får vores nye og unge generation, generation Z, med på vognen.

Optimismen er tilbage, og flere økonomer spår bedre tider i 2018. Det mærker du sikkert, hvor end du sidder. Mere salg til nye og eksisterende kunder. Nye markeder. Nye produkter. Nyt nyt nyt.

Med al den optimisme og øgede aktivitet kommer også behovet for at opruste på medarbejdersiden. Og det er nemmere sagt end gjort. Aldrig har konkurrencen om kvalificerede medarbejdere været så hård. Nyuddannede (især inden for ingienør-fagene) håndplukkes direkte fra universiteterne. Flere og flere søger netop også ind på de boglige og længerevarende uddannelser, og udfordrer dermed vores danske produktionsapparat. Det gør det sværere at rekruttere for de virksomheder, der har brug for faglærte og folk til produktionen. Det er der nogle spændende årsager til, som jeg kommer ind på nedenfor.

Her er 3 centrale ting at huske, når vi snakker den optimale proces for employer branding.

1) Husk de eksisterende medarbejdere

Jamen handler det ikke om at tiltrække nye medarbejdere? Jo, det gør det. Men den kommunikation, du går ud i markedet med for tiltrække de nye, skal stemme overens med den virkelighed, dine eksisterende ansatte oplever i virksomheden. Det kan ikke nytte noget at forherlige forhold og muligheder, som ikke findes i dag.

Paradoksalt som det end kan lyde, så starter employer branding indefra. Det handler om at undersøge, hvor i virksomheden medarbejderne oplever styrker. Og mest interessant: hvor de oplever svagheder. Dem kan vi nemlig arbejde på at fixe. På den måde sikrer du, at du går ud i markedet med en kommunikation, der er forankret i dine eksisterende medarbejdere og deres dagligdag. Så får vi skabt ambassadører ud af dem. Og det er jo nu en gang andre mennesker, og deres meninger og erfaringer, vi træffer flest beslutninger på baggrund af.

Og hvis de eksisterende medarbejdere oplever, at der laves nye tiltag på baggrund af ting, som de savnede, mon ikke så, at de støtter endnu mere op om virksomheden?

2) Tal med dine kunder

Dine eksisterende kunder er guld værd. I mere end én forstand faktisk. Når det kommer til at opnå viden om, hvordan din egen virksomhed er, så er kundernes erfaringer med dig de mest præcise og mest virkelighedsnære. Her har man nemlig ikke mulighed for at gemme sig bag sin branding. Det skridt er man jo forbi. Her er kun det reelle kunde-leverandør-forhold og den reelle leverance at forholde sig til.

Så bed dine kunder sætte ord på, hvordan de oplever din virksomhed. Hvad er I gode til? Hvad er I dårlige til? Og kan kunden umiddelbart sætte ord på noget, du kan forbedre? Hvis ja: Så er man langt.

Når du skal brande din virksomhed med medarbejdertiltrækning for øje, så handler det om, at du fremstiller det rigtige billede af jer, og ikke det skønmalede. Det gennemskuer potentielle medarbejdere hurtigt. De har jo en research-proces, der involverer andet end blot kontakten med den stillingsansvarlige og jeres website. Det har jeg i øvrigt nævnt i en anden artikel, der handler om den nye forbruger. Den kan du læse her.

3) Generation Z – den store udfordring

Generation Z betegnes generelt som dem, der er født efter 1995. Idet Z derfor er vokset op med internettet som en fundamental del af deres liv, er de også opfostret med, at svar på deres spørgsmål kun er få klik væk. På samme måde er spejlingen af, hvem de skal være også kun et klik væk. Instagram. Facebook. LinkedIn. Tænk på alle de drømmekarrierer de kan drømme sig væk i. Og i højere grad end tidligere ser vi derfor en generation, der vælger ”håndens” arbejde fra til fordel for ”åndens”. Det betyder højere antal af gymnasie- og handelsskoleelever. Samt flere studerende på universiteter og længere videregående uddannelser.

Generation Z har adgang til hele verden igennem deres digitale liv, og deres drømme og visioner styres og guides herigennem. Og det er påviseligt i langt højere grad imod jobs, der indebærer en fin titel, en varierende og udfordrende hverdag og et job, der realiserer de store drømme, de igennem deres digitale tilstedeværelse selv har været vidne til, at andre lever.

Fokus på at realisere karrieredrømme har i de senere år medført, at en sælger nu er en Key Account Manager eller en Client Relations Manager. At en pedel er en Teknisk Servicemedarbejder. At en butiksassistent er en Assistent Floor Supervisor. Og at en kantinedame nu er en Food Preparation Officer. Det enkle er ikke godt nok. Det skal lyde og smage af mere.

Generation Z tiltrækkes af prestige, muligheder, variation og personlig udvikling. Men det handler ikke om at danse efter deres fløjte. Det handler bare om at huske at italesætte de ting over for dem. Igennem web, film, jobopslag, uddannelsesmesser. You name it. Hvor det end giver mening for dig.

Så altså:

Inden konklusionen, så er her et par nøgleparametre for succes med employer branding:

  • Virksomheden skal fremstå transparent
  • Ægthed, autencitet og nærhed er centrale nøglebegreber
  • Forståelse for målgruppen – for der er store variabler
  • Helstøbt og konceptuelt gennemarbejdet kommunikation
  • Interessant kobling mellem mennesker og jobfunktioner
  • Husk de eksisterende medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere

 

Konklusionen

Lad os sige at du har arbejdet med nogle af de ting, jeg har nævnt ovenfor. Du er nu igang med at markedsføre din virksomhed som en attraktiv arbejdsplads. Markedsføringen er bygget på samtaler med medarbejdere og kunder og med en forståelse for, hvad der er vigtigt for de unge at vide. Derfor er markedsføringen transparent og virkelighedsnær og ikke desto mindre attraktiv for andre, der ikke kender din virksomhed i forvejen.

Så vil du formentlig opleve noget andet. Noget der er mindst lige så godt.

Det begynder at have en afsmittende effekt på salget. Positivt.

Hvem vil ikke gerne handle med en virksomhed som din, hvor medarbejderne trives, har det godt og udvikler sig? For hvad betyder det?

Svar: Kontinuitet. Det kan du slå på nu. Et ord, der er vigtigt for dine kunder.

Det er også dyrt at ansætte forkert. Så foruden at skabe kontinuitet til glæde for din virksomhed og dine kunder, så sparer du også en masse kroner/øre, når de rigtige medarbejdere træder ind ad døren.

Og hvis medarbejdere trives og anderkendes der, hvor de er, så bliver de længere i virksomheden. Og det skaber stabiliteten i samarbejdet med dine kunder.

Så pludselig blev arbejdet med at styrke dig internt faktisk til en stærk ekstern tiltrækningskraft på kunder. Det blev et ekstra salgsparameter i dit marketingarsenal.

God fornøjelse.

 

Daniel Seehausen, Kontaktchef
M: 20 886 886
E: ds@gotcha.dk