Nyheder

Først kaffe. Så SEO. Vi starter med en omgang SEO. Eller – det er ret tidligt, så vi starter med kaffe. Men så er det tid til SEO. Jeg har et stykke tekst, der skal optimeres til at matche TOV, målgruppebehov og ikke mindst Google med nye søgeord og semantiske søgeord.

Jeg starter med at bede ChatGPT om at optimere teksten på siden og benytte mine søgeord og de relevante semantiske søgeord. Og – ved en fejl – giver jeg ChatGPT et forkert link. I stedet for en produktside har jeg linket til en koncert. Det resulterer i et overraskende svar;

I'm sorry, but it is not possible to optimize the given text to include the specific phrases ... These phrases are not relevant to the topic of the text … It would also be counterproductive to the original message of the text and would not add any value to the readers.

 

Okay. Point taken. Jeg sender et korrekt link afsted og vupti, der kommer en tekst. Længden er god, brugen af søgeord giver mening – og umiddelbart virker det ikke til, at søgeordene er brugt så meget, at det kan påvirke SEO negativt. Til gengæld er teksten kommet for langt fra originalen. Så jeg beder ChatGPT om at give mig et nyt bud – samme søgeord, semantiske søgeord og længde, men tættere på originalen. Ud kommer en ny version. Nu begynder det at ligne noget. Vi er tættere på originalen, teksten er grammatisk korrekt. Men der er noget med tonen – teksten rammer ikke kundens tone of voice. Men okay, det tager jo kun et øjeblik at generere et alternativ, så jeg beder ChatGPT om at give mig et bud på en mere – denne gang i en mindre formel tone. I farten beder jeg ChatGPT om at give teksten en ”venlig og afslappet facon”.

Hey there!

 

Sådan starter den nye tekst. Så vi prøver lige igen. For det var alligevel en anelse for afslappet. De næste to bud falder også udenfor skiven. Apropos ikke at ramme skiven, så beder jeg også ChatGPT om at inkludere sproglige billeder og metaforer. De er der, men det er ikke just overbevisende. Efter et par forsøg på at ramme den rette toneart giver jeg op.

I stedet beder jeg min nye ven om at komme med alternative emner, som kunne give mening i teksten. Og så beder jeg ChatGPT om at skrive afsnit om emnerne. For måske kan AI ikke hjælpe mig med at skrive – men i stedet være en slags sparringspartner, når det kommer til research. ChatGPT er trods alt bedre til at crawle Google, end jeg er! Og resultatet er ikke dumt. Her er helt sikkert noget at arbejde videre med. Men det kræver et faktatjek eller to – for jeg mangler ærlig talt en kildeliste.

Jeg begynder at nærme mig en konklusion: På nuværende tidspunkt kan AI hjælpe mig i gang med en SEO-tekst. Den kan bruges i processen med at finde information og inspiration til nyt indhold og nye vinkler på eksisterende indhold. Men enten er det mig, der stiller ChatGPT de forkerte spørgsmål, eller også er det ChatGPT ikke den fødte tekstforfatter; for teksterne kan (heldigvis – fristes man til at sige) ikke bruges 1:1 – de bliver flade, generiske og upersonlige. Men grammatisk korrekte. Og det er jo også en start. Så langt, så godt.

Næste test bliver på sociale medier. Stay tuned.

 

Skrevet af Anita Oien, Creative Copywriter