Nyheder

Den nye iOS 14 opdatering bliver nok den mest betydende opdatering i mange år for annoncører. Den bliver en realitet inden for kort tid, og kommer til at ændre alt betalt annoncering markant – i første omgang for mobile enheder. Det den gør er, at trackingen bliver opt-in, hvor den før har været opt-out, og det har kæmpe betydning for din annoncering. Det betyder, at nu skal du sige ja til, at dine apps som Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn må spore din data uden for appen. Før har du aktivt skulle sige nej hertil, hvilket kun et fåtal har gjort og vidst, og derfor har du kunne bruge især Facebook, som salgskanal eller lead-generator med stor succes. Det kommer du stadig til at kunne, men din målretning og sporingsmuligheder bliver begrænsede.

I dag virker annoncering på Facebook sådan, at når du kører en kampagne på Facebook, så vil der være en iPhone-bruger, der klikker på din annonce i newsfeedet og bliver sendt til dit website (altså Facebook tracker klikket). Derefter tilføjeren brugeren et produkt i kurven (Facebook tracker et event fra din pixel) til slut køber brugeren dit produkt (Facebook tracker købet) – og du kan nu bruge den data til fremtidige kampagner.

Med den nye opdatering kommer det til at se anderledes ud. Brugeren får stadig din annonce i newsfeedet og klikker på annoncen, som sender brugeren videre til websitet (Facebook tracker klikket). Herefter mister Facebook den data, der giver indsigt i brugerrejsen og konverteringssporringen.

Det vil sige, at du ikke længere kan lave retargeting til de brugere, der benytter en iPhone (medmindre de har sagt ja tak) – og du vil kunne se det på din data på fx conversion ads fra den ene dag til den anden.

Du vil fortsat kunne have en pixel med 8 standardevents, hvoraf du kan vælge et event, som værende det du gerne vil måle på. Det vil sige, at du stadig vil kunne se, at en annonce har ført til f.eks. et lead, hvis valgt dette som dit vigtigste event. MEN, du vil ikke kunne bruge den data til at segmentere ud fra efterfølgende, da Facebook ikke har lov til at vise, hvilken bruger der gennemførte leadformularen på websitet. De må kun vide, at det var der én der havde set annoncen, som gjorde.

 

Nu tænker du nok. Jamen hvad gør vi så?

Drømmescenariet ville selvfølgelig være, at dine kunder bare sagde ja tak, men det kommer helt sikkert ikke til at ske, selvom vi håber på det.

Vi ved, at Facebook arbejder på løsninger, der får brugeren til at blive på deres platform, så de fortsat kan lære brugerens adfærd at kende. Så fremadrettet kommer det til at handle knap så meget om at få brugeren over på dit website, men i stedet fx at køre lead ads gennem Facebooks egne lead formularer.

Men der er nogle ting, du kan gøre nu og her:

  1. Verificer dit domæne på Facebook
     
  2.  Ranger dine events i aggregated event management

    Dette er en funktion der i øjeblikket bliver rullet ud i Business Manager, der gør, at du kan rangere dine pixelevents efter, hvilke der er vigtigst. Der findes 8 standardevents, og det er disse, som du skal rangere efter deres vigtighed. OG du kan vælge 1 event, som er det vigtigste for dig. Dette event vil Facebook kunne måle ift. din annoncering, om hvorvidt dette bliver opfyldt. De vil ikke kunne spore hvem, der har foretaget handlingen, men i dine annoncer vil du kunne se, hvis der er foretaget et køb på baggrund af din annonce. Hvis det er det, du har valgt som dit vigtigste event.
     
  3. Undgå så vidt muligt at sende folk til dit website. Brug i langt højere grad annoncetyper som eksempelvis lead ads, hvis du kan implementere dette i din brugerrejse. Her mister du ikke noget data.
     
  4. Links der åbner i Facebooks egen browser vil heller ikke blive påvirket, men lige så snart brugeren forlader Facebook-vinduet og går i Safari/Chrome på deres mobil, så vil du ikke længere kunne følge deres vej.

 

Det skal lige nævnes, at ovenstående tiltag ikke kun rammer på Facebook, men det gælder også LinkedIn, Pinterest og Snapchat. Det er bare kun Facebook, der reagerer på opdateringen og begynder at lave tiltag for at hjælpe annoncører. Vi ved ikke præcis, hvornår det slår i gennem, andet end det er i starten af 2021. Vi ved heller ikke, med hvilken iOS 14 version, det kommer til at slå igennem. Derfor er det vigtigt at reagere på de ting, du kan reagere på nu.