Nyheder

Discovery Ads er et af Googles nyeste tilbud til dig, der skal fange en ny målgruppe og vil gøre det på tværs af Google, YouTube og G-mail. Det særlige ved Discovery Ads er, at de passer i den kontekst, de bliver vist i, og at målgruppen derfor vil opfatte dem langt mindre forstyrrende og invasive. Og det er godt ­for både dit brand og din CTR.

Discovery Ads er et supplerende alternativ til Google Display, der både vises på Googles egne platforme og hos tredjepartsaktører, og som dermed kan nå et bredt publikum. Det kan Discovery Ads ikke, til gengæld kan du benytte dem til at undersøge, udvide og kvalificere en specifik målgruppe.

 

Læn dig tilbage og bliv klogere

Når du sætter dine Discovery Ads op, leverer du en række forskellige overskrifter, tekster og billedfiler, som Google kombinerer i en række varierende annoncer. Google benytter løbende annoncerne til at lære, hvad der virker – og hvem det virker på. Google finder altså ud af, hvem dine annoncer er mest relevante for – og hvornår. Men det er ikke alt; Du får også løbende optimeret dine annoncer – både ved at kombinere dine forskellige indholdselementer på kryds og tværs og ved at eksponere annoncerne for forskellige målgrupper.

Ikke nok med at dine annoncer løbende er optimeret. Du kan også dykke ned i din data og komme tættere på 1.000 kroners-spørgsmålet ”Hvilke budskaber virker på min målgruppe?”

 

Målret dine annoncer

Der er fire muligheder for målretning af Discovery Ads. Du kan både vælge en eller kombinere flere typer målretning af dine annoncer. Du kan også vælge at sætte al din lid til Google; Hvis du udelader at definere en målgruppe, målretter Google i stedet dine annoncer en bred målgruppe og tilpasser løbende din annoncering efter, hvem der reagerer på annoncen.

Re-marketing

En re-marketing målgruppe giver dig mulighed for at ramme tidligere kunder eller personer, der allerede har besøgt dit website. Her kan du vælge, hvem du vil målrette din annoncering; Skal det være kunder, som har besøgt dit site, set på et produkt, lagt et produkt i kurven og forladt sitet eller lignende.

Demografi

Du kan også basere din målgruppe på demografi, fx køn, uddannelsesniveau, forældrestatus, aldersgruppe og geografisk placering.

In-market

En in-market kampagne rammer brugere, som for nyligt er begyndt at søge efter et produkt eller en service, som matcher det, du skal sælge. Det er altså en målgruppe, som aktivt overvejer at foretage et køb. Her kan du virkelig nyde godt af Googles store base af brugere og den datagenerering, de mange brugere muliggør.

Custom intent

Sidst men ikke mindst kan du arbejde med custom intent. Custom intent giver dig mulighed for at målrette dine annoncer mod brugere, som har udvist særlig interesse for et emne.

 

Få styr på formatet

De nye Discovory Ads minder meget om de annoncer, vi ser i Facebooks nyhedsfeed. Dog med den undtagelse, at den enkelte Google-bruger selv kan tilpasse hvilke annoncer, hun er interesseret i.

Du kan vælge mellem en standardannonce med et enkelt billede og en annoncekarrusel bestående af flere billeder, som brugeren kan interagere med. Det er dog ikke muligt at inkludere CTA-elementer i dit visuelle materiale, som i øvrigt skal passe i formaterne 1200x628 og 1200x1200 pxl. Det er desværre endnu ikke muligt at benytte sig af Googles nye lead form funktion på Discovery Ads. Men i øjeblikket er lead form-funktionen tilgængelig på Google Search annoncer og på YouTube. Vi forventer at lead forms bliver tilgængelig på Discovery Ads inden for det næste års tid. 

 
Med Google lead forms på Search Ads og YouTube kan du nemt få kunderne til at indsende kontaktdata direkte i Google eller når de ser din YouTube annonce. 
 

Vil du vide mere om dine muligheder med Discovery Ads? Kontakt vores Google-ekspert Jesper på jga@gotcha.dk