Nyheder

Kan du huske, da vi talte om word of mouth? Det gør vi stadig. For præmissen for employee advocacy er, at mennesker stadigvæk hellere vil tale med og tro på mennesker end på brands – også på sociale medier.

Derfor giver det mening at lade medarbejderne være ambassadører for den virksomhed, de arbejder i. Det giver mening at invitere medarbejderne med i brandpositioneringen og lade dem tage del i snakken – og i brandet. Og det er netop det, employee advocacy gør.

Netværk med potentiale

Udgangspunktet for employee advocacy er, at 92 % af medarbejdernes relationer på sociale medier er nye for en given virksomhed. Du kan altså invitere markant flere med i snakken, hvis du kan nå ud til dine medarbejderes netværk.

Det kan godt betale sig at invitere medarbejderne med i brandfortællingen. En amerikansk undersøgelse fra 2018 viser nemlig, at 61 % af os siger, at vi er mere tilbøjelige til at kigge nærmere på et produkt eller en service, hvis den er blevet anbefalet af en ven på sociale medier. Kun 36 % vil gøre det samme, hvis anbefalingen kommer fra en influencer eller en kendt.

Det er også vigtigt at nævne, at sociale medier er bygget til og for mennesker, ikke virksomheder. Det betyder, at medier som Facebook og LinkedIn tilgodeser mennesker over organisationer.

Troværdighed på bundlinjen

Og employee advocacy virker. Det kan vi se, når indhold delt af medarbejdere skaber 8 gange mere engagement end indhold delt af brandede kanaler. Og når leads, som er skabt gennem medarbejdernes sociale medier, konverterer 7 gange bedre end andre leads. Se undersøgelserne bag tallene og mange flere gode grunde til at arbejde med employee advocacy her.

Kort sagt: Medarbejdere får dit brandbudskab længere ud, og de gør det på anderledes troværdig vis, end virksomhedens egne kanaler kan mønstre. Det kan ses på bundlinjen. Men det sikrer også en bedre fastholdelse af (tilfredse) medarbejdere, og du får nemmere ved at tiltrække ny, kvalificeret arbejdskraft. Det kan i øvrigt også ses på bundlinjen.

Giv medarbejderne lyst og lov

Det er ikke nok at dele og like opslag fra virksomheden. Medarbejderne skal have lyst og lov til at sætte deres egne ord på virksomheden, på produkterne og på måden, I arbejder. Det er netop, når det bliver personligt, det virker. For nogen kræver det øvelse, inspiration og måske endda lidt hjælp – for andre kommer det helt naturligt. Uanset, så får du de bedste resultater med employee advocacy, når dine medarbejdere forstår og udlever virksomhedens ’why’.

Opmuntr medarbejderne til at nørde løs, og lad dem endelig dele faglige oplevelser og diskutere udfordringer og løsninger. Lad dem tage specialistrollen – også i fora udenfor virksomheden. Det smitter af på virksomheden, når medarbejderne tager thought leadership.

Lad medarbejderne dele de små historier fra hverdagen. Historier fra frokostpausen, billeder fra fredagsbaren og små glimt af deres faglige hverdag. Lad dem invitere deres relationer ind i virksomheden. Og lad dem endelig dele virksomhedens jobopslag – det gør en forskel, når 79 % jobsøgende bruger sociale medier i processen med at finde drømmejobbet. Det gør også en forskel, når potentielle kunder ikke kun vægter faglige kompetencer, men i lige så høj grad bedømmer dig og din virksomhed ud fra kultur, væremåde og mentalitet.

Kort sagt; Potentielle kunder og medarbejdere bruger sociale medier til at skabe sig en idé om, hvorvidt de har lyst til at arbejde sammen med jer - og det kan I ligeså godt udnytte.  

Et godt sted at starte er ved at definere formål og mål; Hvorfor vil vi gerne dyrke employee advocacy? Og hvad vil vi opnå? Det får dine kollegaer brug for at vide, inden de vil hoppe med på vognen. Det giver også god mening at beslutte, hvem der er ansvarlig for tiltaget. Typisk er det kommunikations- og eller marketingafdelingen, men det kan sagtens være andre. Fx kan det også give mening at nedsætte en taskforce på tværs af afdelinger.

Uanset, så handler det om at få skabt opmærksomhed om tiltaget internt i virksomheden. Og det handler om at skabe guidelines, som ansporer medarbejderne til at tage del i virksomhedens fortælling – og som gør dem trygge. Det kan give mening at arbejde med en række temaer, som kan give medarbejderne inspiration til at skabe deres egne fortællinger. Men pas på med ikke at være for restriktiv – det kan være dræbende for projektet.

Hvad venter du på? Slip brandet fri! Tag medarbejderne med i fortællingen og invitér deres netværk indenfor. Det kræver en indsats, men den betaler sig. Og du kan måle på den.

 

Skrevet af:

Anita Oien / an@gotcha.dk
Tekstforfatter / +45 2066 1293