Nyheder

Når en mail-udbyder som Outlook eller G-mail skal vurdere, om din mail skal i indbakken eller i spam, kigger de bl.a. på hvor højt et engagement, du har på dine mails. Det vil sige, at hvis din mailliste ikke er opdateret, og består af mange inaktive kontakter, vil mailen ses som ”ikke ønsket”, og dermed have lavt engagement. Dette kan resultere i, at den ender i spamfilteret hos modtageren.

Generelt anbefales det, at hvis dine kontakter ikke har været aktive og åbnet dine mails i 12-24 måneder, så er de inaktive. Du bør derfor fjerne dem fra din liste – eller flytte dem til en liste, som du ikke sender til lige så ofte. Og i samme ombæring er det vores anbefaling, at du konstant bruger andre måder til at tiltrække nye signups til din mailliste, så du kan overvinde det naturlige frafald blandt dine subscribers. Dette kunne eksempelvis være at køre en lead-kampagne på Facebook, gøre brug af pop-up formular på websitet, gøre brug af e-bøger til at indsamle nye subscribers eller lignende.

Der er flere måder at holde styr på, hvem der er aktive, og hvem der er inaktive. Det mailsystem som vi anbefaler vores kunder, er Active Campaign. Systemet giver mulighed for at give dine kontakter forskellige scores alt efter, hvilken handling, der sker i nyhedsmailen. Her kan du nemt sortere de inaktive fra. Har dit mailsystem ikke en sådan mulighed, eller bruger du det ikke aktivt, vil du derimod kunne sende en mail ud til alle, hvor de skal klikke på en bestemt handling for at indikere, at de fortsat vil modtage nyhedsmailen. Hvis ikke modtageren reagerer, ved du, at du kan slette vedkommende fra din liste. Hellere færre, men relevante modtagere.

Med spammende indhold mener vi f.eks. overdreven brug af CAPSLOCK eller for meget brug af udråbstegn – begge eksempler kan medføre, at dine mails ryger i spam. Det kan også være bestemte ord – f.eks. forsikringstermer, lånetermer eller lignende – der gør, at din mail ender i spam. Det kan også være den faktor, at du bruger for mange billeder i dine mails eller måske består en e-mail endda udelukkende af at et billede. Dette kan medføre, at mailen ender i spam, da mailudbyderen så ikke kan læse, hvad mailen indeholder. Det er ikke nødvendigvis bedre at sende mails kun med tekst, men find en balance mellem tekst og billede, så burde du være home safe.

Det vil sige, at du skal tage et kig på, hvilken mail der er afsender af din nyhedsmail – er det en gratis e-mailadresse såsom @yahoo.com,@google.com, eller er det en firmaadresse, som der er  betalt for? Her vil mailudbyderne nemlig være mere tilbøjelige til at se en betalt mailadresse som mere valid end en gratis.

Sørger du samtidig for at have modtagerens navn i mailen, så vil dette også være med til at gøre mailen mere valid, da den så viser, at der er givet samtykke til, at du må sende mailen.

Sidst men ikke mindst skal du have styr på DNS-indstillingerne på dit mailsystem. De fleste systemer giver dig mulighed for at validere din DNS-adgang, så mailen bliver sendt fra jeres egen server, frem for mail-systemets server og dermed giver dig større chance for at blive set som en valid afsender.

Det sidste råd i denne omgang er, at du skal tænke som dine subscribers. Hvad forventede dine kontakter at modtage, da de skrev sig op til din e-mailliste? Hvis du sender content, som de ikke forventer at modtage, vil dine modtagere ikke læse din mail, og dermed vil det blive markeret som spam. Tænk samtidig over det sprog du bruger i din sign-up formular, og vær sikker på at det står helt klart, hvad folk siger ja til. Vær også konsistent med dit design og skift ikke logo eller skabelon for ofte, da dette vil være med til at forvirre modtagerne og lede til spam-klager.

Tager du højde for ovenstående fire tips, er du godt på vej til ikke at havne i dine modtageres spamfilter :D

Bare klø på – og god fornøjelse.