Nyheder

Forbrugsfesten lokker, dine konkurrenter er sikkert allerede godt i gang og efterhånden har Black Friday så stor volumen, at de nedsatte varer formentlig er en god forretning trods store rabatter. Og hertil kommer al den data, du kan indsamle om dine (potentielle) kunder i løbet af dagen.

Modsat er der oplagte differentieringsmuligheder og PR-potentiale i at være i opposition til mainstream tilbudskommunikationen. Anti-Black Friday-positionen taler til en ny type forbruger – en pseudo-aktivistisk én af slagsen, som er træt af forbrugsfest og masseforbrugerisme på bekostning af klimaet. For dem resonerer anti-Black Friday initiativer med værdier og personlige identitetsprojekter. I hvert fald i teorien. For et godt tilbud appellerer kraftigt til vores indre købmænd. Følelsen af at gøre en god handel og snyde systemet – bare en lille smule – er trods alt fristende for de fleste. Kognitiv dissonans at its finest.

De fem bedste

I dagens anledning har vi lavet en top fem over brands, der gennem tiden har takket nej til Black Friday-festen med manér. Det kræver trods alt et skulderklap at takke nej til en fest, hvor alle andre går all in.

5. MADS NØRGAARD

Vi starter med femtepladsen, som vi finder i Danmark. Modehuset Mads Nørgaard har gennem flere år ladet website og dertilhørende webshop gå i sort – alle Black Fridays 24 timer. Om det er en reklame, et politisk statement eller noget helt tredje, det undlader vi at kommentere på.

4. RÆBURN DESIGN

På fjerdepladsen finder vi Ræburn Design, som i 2018 gik i markedet med beskeden ”Buy nothing Repair something”. Kampagnen udspringer af brandets bæredygtige fundament og er samtidig en kritisk kommentar til overforbrug. Med kampagnen opfordrer Ræburn Design til handling på en måde, der matcher deres egen brandfortælling og forretningskoncept, som ganske kort handler om ansvarlig og intelligent mode – produceret af overskudsmaterialer.

Som prikken over i’et understøttede Ræburn Design kampagnen med både at lukke webshop og fysiske butikker hele fredagen.

 

3. DECIEM

På tredjepladsen finder vi DECIEM, der sælger skønhedsprodukter. I 2019 lancerede de kampagnen ”Shop slowly”. Konceptet er, at når du handler vigtige ting, fx hudpleje og makeup, så skal du gøre det baseret på viden –­ ikke impuls. Det tager altså tid at tage det rette valg, hvorfor de gav rabat hele november – undtagen på Black Friday.

Det er et snedigt koncept, der klinger ansvarligt og venligt ­– men er det egentlig særlig anti-Black Friday?

Det langsomme koncept lever stadig. I år har de dog udvidet med ”KNOWember” hvor de gennem november har delt viden og inviteret til diskussion om skønhedsprodukter. Formålet er ifølge dem selv at give deres kunder et vidensgrundlag, der gør, at de er i stand til at købe mindre ­ – men bedre.

2. Rei

På andenpladsen finder vi Rei, som lavede en Black Friday-kampagne, der matchede deres brand så godt, at det nu er en integreret del af deres brandstory.

Den amerikanske kæde Rei sælger outdor-produkter som sports- og campingudstyr. Derfor ligger det også lige til højrebenet, når de fokuserer på at redde verden – et stykke plastik ad gangen – og introducerer deres bæredygtige initiativer med

“The outdoors is where we get some air, find some quiet, and feel human again. And that’s more important today than ever”

Og vinderen er ... 🥁

På en delt førsteplads finder vi – selvfølgelig – Patagonia. I 2011 præsenterede det amerikanske brand annoncen ”Don’t buy this jacket”, som opfordrer læseren til kun at købe det, han har brug for. Fordi jakken (eller et hvilket som helst stykke tøj) ikke kun koster det, der står på prisskiltet – den har også en miljømæssig pris.

Annoncen gik verden rundt og var med til styrke Patagonias markedsposition. De gentog succesen med en ny kampagne i 2016. Og endnu engang blev de belønnet. Denne gang af forbrugerne – dagens omsætning blev hele fem gange større end forventet. Den så sådan ud:

Med initiativet gik Patagonia fra holdning til handling. Brandet nøjes ikke længere med at opponere mod et problem, de gør noget meget aktivt for at ændre status quo.

Men Patagonia er et stort og internationalt etableret brand med en vis finansiel ballast. Derfor får de lov til at dele førstepladsen med det unge danske tøjbrand ELSK, som de seneste år har gjort det samme fra deres hovedkvarter i Thy.

I år holder ELSK også Black Friday- Helt uden tilbud – til gengæld med masser af holdning:

Men hvad med IKEA?

IKEA Danmarks 2019-genbrugskampagne var også med i opløbet. Den er interessant – for kan IKEA tillade sig at tale om genbrug, når deres produkter ikke nødvendigvis er produceret til at holde i mange år? De har trods alt mange andre initiativer, som gør dem mere bæredygtige end udgangspunktet. Uanset, så var reaktionerne på sidste års kampagne mange og af vidt forskellig karakter.

Noget tyder på, at det var en del af en større fortælling. I hvert fald er der spændende genbrugstoner fra IKEA, som netop i anledning af Black Friday 2020 har lanceret deres nye service Gensalg, hvor kunderne kan sælge deres brugte møbler tilbage til IKEA, som derefter sælger dem som genbrug.

Og hvad med dig?

Indrømmet, det er en svær balancegang. Og der er brancher, hvor det er mere oplagt at have en holdning til Black Friday end andre. Uanset, så bør holdningen ikke stå alene – den skal passe til brandets identitet. 

Tænk over det – og held og lykke.